Godzina wychowawcza PAH

Godzina wychowawcza PAH – 31.10.2023

W ramach projektu „Godziny wychowawcze ze światem” PAH klasa 2ER zainicjowała w dniu 31.10.2023 lekcje wychowawcze dotyczące edukacji globalnej, które stanowią zaproszenie do zgłębiania wyzwań współczesnego świata. Celem programu jest lepsze poznanie świata, w którym żyjemy, odkrywanie globalnych współzależności i niesprawiedliwości, a także kształtowanie postaw, które pomogą uczynić globalny świat bardziej sprawiedliwym, tj. w pełni zobiektywizowanym, niezależnym od subiektywnych, często niespójnych i zniekształcających jego prawdziwy obraz opinii.

W ramach pierwszej wprowadzającej godziny wychowawczej PAH uczniowie klasy 2ER wspólnie                      z wychowawcą p. Jackiem Kowalskim dyskutowali na temat roli języka we współczesnym zglobalizowanym świecie oraz tego, w jaki sposób język kształtuje nasze spojrzenie na świat. Centralnym punktem odniesienia była próba zdefiniowania pojęcia – narracja. Dyskusja miała formę barometru – metody aktywizującej polegającej na zajmowaniu konkretnego stanowiska wobec konkretnego problemu poprzez zajęcie pozycji w sali przedzielonej linią. Osoby uczestniczące mogły stawać  w zależności od tego, jak bardzo zgadzają się lub nie z następującymi stwierdzeniami.

  • Czy istnieje coś takiego jak obiektywna prawda o świecie? Skąd to wiecie?
  • Czy zdarzyło Wam się kiedyś mieć zdanie na jakiś temat i je kompletnie zmienić? Co Was przekonało?
  • Jest takie powiedzenie „język kształtuje rzeczywistość”. Czy zgadzacie się z nim? Czy jesteście w stanie pomyśleć o przykładach, które potwierdzają lub zaprzeczają temu stwierdzeniu?
  • Czy ktoś zinterpretował kiedyś Wasze zachowanie/Waszą osobę w sposób, który uznajecie jako niesprawiedliwy/nieprawdziwy? Dlaczego tak było?
  • Czy Wasz światopogląd jest w pełni ukształtowany przez Was?
  • Czy edukacja może być neutralna światopoglądowo? (Czy powinna taka być?)
  • Czy każdy z nas, bez względu na doświadczenie i wykształcenie ma w sobie uprzedzenia wobec grup mniejszościowych/dyskryminowanych?
  • Czy pozytywne stereotypy są tak samo krzywdzące jak negatywne stereotypy?

Podczas godziny wychowawczej wykorzystano także materiał filmowy dotyczące tzw. nowych narracji o świecie i ich uzależnienia od kultury, w której żyjemy. Materiał ten stanowił podstawę do drugiej tematycznej godziny wychowawczej poświęconej cechom charakterystycznym narracji o współczesnym świecie.